Tuesday 3 December 2013

Tips : Nak FOLLOWER Beriban ?

Kalau korang nak orang follow korang , korang MESTI :


1. Rajin Ber-jogging a.k.a Ber-Blogwalking ke Blog Orang Lain

Apa bendanya BLOGWALKING (BW) tu ? Ok . Bagi yang baru buat blog, newbies . Korang kena tahu, kalau orang lain cakap pasal BW tu, jangan pula korang angkat2 kening, kerut-kerut dahi. Serupa macam tak pernah dengar langsung seumur hidup hehe . Mesti lah tak pernah kan ? Aku pun macam tu lah jugak dulu. BW tu maksud nye, berjalan2 , bersiar2, masuk ke blog orang sambil menjejakkan tapak kaki dalam shoutbox diorang. Ye la dah sampai blog orang, jangan pulak lupa nak jejak. Bila korang jejak tu, tulis ayat sepanjang sekreatif yang korang mampu. Dijamin , 99.99% orang akan jejak balik dan insyaAllah , dijamin 77.77% diorang akan follow korang :) Don't Worry lah ^^ Blogger kini berhati baik !


2. Follow Terus , alang~alang Singgah 

Dah alang alang singgah blog orang kan, follow lah terus ! Ni tak singgah, tinggalkan jejak then blah macam tuh je kan ? Manalah orang lain sudi nak follow kita . Tapi, itu sebenarnya hak masing - masing jugakkan ? Tak kan lah kita nak follow blog yang kita tak suka. Blog yang tak de ape2 yang menarik. Ye dak ? Tapi , bagi  aku selalu nya , kalau kita dah follow blog someone , then kita cakap lah dekat orang tu, "SAYA DAH FOLLOW AWAK" . InsyaAllah , if hati dia baik , dia pasti follow korang jugak :)


3. Postkan Entry Yang Menarik dan Membuatkan Orang Lain Tertarik 

The important part ! Entry yang menarik dan penuh dengan informasi akan membuatkan para bloggers akan lebih tertarik untuk follow kita .  Tak percaya ? Tengok blog aku. Penuh dengan tutorial yang berguna , tips - tips blogging yang lain daripada orang lain. Yang penting , kita menggunakan ayat kita yang tersendiri . Sorry sangat lah ye korang , kalau korang tak berapa nak suka ayat aku yang "tergedik" , "termanja" , "terkasar" kan . Apa yang aku tahu , disebabkan ayat begitu , ramai yang tertarik untuk baca dan follow blog aku . Maybe la


4. Tinggalkan Komen Di Entry Bloggers Lain 

Yang ini , maybe dapat tolong korang jugak kot ! HEHE . Okeyy macam ni . Korang terjah satu - satu blog . Korang mesti ada jugak baca entry yang diorang postkan , kan ? Dah baca t , jangan lah malas sangat nak komen entry diorang tu. At least , komen lah satu ayat pun jadilah kan . Kalau boleh, korang jadilah pengomen pertama . Bila diorang publish, pengomen seterusnya , klau diorang bosan ke time tu, insyaAllah dia akan try jugak bukak blog korang tu. Tak pun, korang tinggalkan je link blog korang dalam entry komen tersebut. InsyaAllah , hati yang baik akan jugak follow korang. 


5. Join Seberapa Banyak Segmen yang Melibatkan Kenalan Dari Bloggers Lain

Zaman sekarang niy , ramai sangat orang yang suka join segmen ni kan ?
Segmen itu la, Segmen ini la. Aku tak suruh pun korang memilih dalam meng-joinkan diri dalam segmen apa2 kan . Kalau la boleh, cuba korang tengok segmen yang melibatkan kita untuk berkenalan dengan bloggers lain. Segmen follow-memfollow k , segmen komen-mengomen ke, segmen BW-berBW ke. Kalau kita join segmen macam tu, nak pulak dari bloggers yang top, mana tak nya followers korang tu akan cepat je bertambah . Ye tak ?


6. Meletakkan Widget Follower di Bahagian Atas Sidebar/Bawah Header

Maybe ini merupakan tips sampingan je kot untuk orang cepat follow kita . Aku dah buat satu kajian . Kebanyakan (tak semua) yang letak widget follower di bahagian atas lebih banyak followernya dari yang letak di bahagian bawah sekali . Kan ? Kan ? Ye lah . Orang yang masuk kita mana tahu diorang ni jenis macam mana ? Ntah ntah jenis pemalas macam aku ni, haha . Sah - Sah dah tak scroll bawah untuk cari widget follower . So , bagi pendapat Laku, drag lah widget followers tu , ke bahagian atas di sidebar :) 

No comments:

Post a Comment