Tuesday 3 December 2013

Tips : Meringankan Blog

Jangan Letak Terlalu Banyak Widget
Tahu ke korang . Apa itu Widget ? hehe . tak tahu ye ? Yang korang letakkan dekat Sidebar korang tu, and yang korang dok Tekan - tekan Add Gadget tuh haa. itu lah Widget ! HAHA! Kalau  Blog korang penuh dengan Widget , memang selalunye , ianya akan memberatkan blog korang and automatik , blog akan lambat untuk load :)

Elakkan Meletak Widget yang TAK Penting
Apa Maksud aku ye? hehe okay macam ni. Korang tengok dekat Sidebar korang. Ada tak korang letak e.g : Jam (clock) , Hit Counter , Gambar Comel ( Welcome To My Blog) , Animation Widget and so on. ada kan ? hee . kalau korang nak blog korang nampak kemas dan ringan, SILA lah padam benda2 alah itu semua :) aku tahu, kalau letak benda tu semua, memang CANTIK ! Tapi, kalau korang tak nak orang LARI drpd blog korang, yang disebabkan lambat loading, korang buang lah eh ? :)

Jangan Upload Terlalu Banyak Gambar
Ok, yang ini for sure semua orang tahu kan ? Makin banyak korang upload pic kat blog korang tu, makin lambat lah and berat lah blog korang. Korang nak ke, blog korang lambat loading ? For Sure tak nak lah kan . Ye terus terang aku cakap , bila aku masuk someone punya blog yang lambat loading kan , aku terus keluar dengan menekan PANGKAH dekat Tab tuh . aku ni, bukannya jenis yang suka menunggu. Sapa yang kenal aku diorang tahu la hehe :)

Kurangkan Jumlah Entry di Blog Anda
Kalau boleh, jangan letak terlalu banyak entry yang korang post tuh, dekat blog korang ekk . Sekurang-kurang nya, ada 3 atau 4 je pon sudah cukup :) Kalau banyak2 nanti , takot lambat pulak nak loading kan ? :)

No comments:

Post a Comment